Nieuwe films en series op Netflix Nederland
Netflix Nieuws - Krijg nieuws over nieuwe films en series

Netflix verklaart dat ‘Binge-viewing’ de nieuwe norm is

Datum: 01/01/2014 | 1 reactie

Breaking Bad binge-viewing‘Selfies’ mag het officiele nieuwe woord zijn van 2013, maar binge-viewing staat op een goede tweede plek voor een hele goede rede. Een recente online enquête uitgevoerd door Harris Interactive in opdracht van Netflix onder bijna 1500 TV streamers (VS volwassenen die minstens een keer per week streamen), liet zien dat binge-viewing een veelvoorkomend fenomeen is onder deze groep, met 61% die regelmatig binge-viewt.

De algemene perceptie is dat binge-viewing een weekend lange TV marathon is in je pyjama, maar deelnemers van de enquête zagen dit anders. Een meerderheid (73%) defineerde binge-viewing als het kijken van 2-6 afleveringen van dezelfde serie in een keer. En zonder schuld gevoel. Bijna drie kwart van de TV streamers (73%) zegt positieve gevoelens te hebben tegenover binge-viewing.

Om beter te begrijpen waarom binge-viewing zo’n culturele phenomeen is geworden, is Netflix de samenwerking aangegaan met cultureel antropoloog, Grant McCracken, om de evolutie van binge-viewing te traceren en belangrijker nog, om erachter te komen waarom dit phenomeen zo groot is onder de kijkers van vandaag. McCracken ging de woonkamers in van meerdere TV kijkers in de VS en Canada om hun veranderend gedrag in TV kijken te onderzoeken.

“Ik kwam tot de conclusie dat binge-viewing echt een sprong heeft gemaakt door een ideale combinatie van een verbeterd aanbod van Televisie, ons huidige economisch klimaat en de digitale explosie van de afgelopen jaren,” zegt Grant McCracken, cultureel antropoloog. “Maar deze TV kijker is anders, de bankhanger is ontwakend. En nu dat services als Netflix consumenten controle hebben gegeven over hun televisies, hebben zij een nieuwe manier van kijken verklaart.”

“Onze kijkcijfers laten zien dat het meerendeel van de streamers een voorkeur geeft aan het kijken van een heel seizoen van een serie op hun eigen tempo,” zegt Ted Sarandos, Chief Content Officer van Netflix. “Netflix is pionier in kijkers keuze en heeft geholpen consumenten te bevrijden tegen de beperkte keuze van liniaire televisie. Onze eigen originele series zijn gecreerd voor het bekijken van meerdere afleveringen, het opstellen van de content wordt gedaan via de nieuwe normen van consumenten controle.”

McCracken gelooft dat onze digitale lijfstijl, waar verhaal vertelling vaak wordt gereduceert tot behapbare, 140 character gesprekken, ons doet snakken naar een langere vertelling in de huidige TV shows. “TV kijkers zijn niet meer op zoek naar een afleiding van hun dag, maar gaan er voor zitten om meegenomen te worden naar een nieuwe wereld. Opgaan in meerdere afleveringen, of zelfs meerdere seizoenen, van een serie over een periode van enkele weken is de nieuwe manier van ontsnapping die zeer welkom is vandaag de dag,” voegde hij eraan toe.

TV streamers zijn het hier overweldigend mee eens. 76% van de TV streamers zegt dat het bekijken van meerdere aflevingen van een goede TV serie een welkome ontsnapping is aan hun druk bestaan. 79% zegt meer van de serie te genieten wanneer zij meerdere afleveringen achtereenvolgend kunnen kijken. En 76% zegt ook dat TV series streamen op hun eigen tijd hun absolute voorkeur heeft.

McCracken heeft een nieuwe opkomende trend ontdekt die hij omschrijft als ‘In geval van nood, breek glas.’ TV streamers besluiten afleveringen op te sparen om op een later tijdstip te bekijken. Terwijl McCracken dit gedrag observeerde tijdens zijn onderzoek, bevestigde de enquête dat meer dan een derde (37%) van de streamers inderdaad graag nieuwe series of seizoenen ‘sparen’ voor een later tijdstip.

Binge-viewing is niet perse een solo aangelegenheid
– Onder de gene die meerdere afleveringen achtereenvolgend streamen doet 38% dit solo; maar 51% geeft er de voorkeur aan dit te doen met minstens een andere persoon
– 39% van de TV streamers die er de voorkeur aan geven om TV series te bewaren om op een later tijdstip te kijken doen dit zodat zij de serie of seizoenen kunnen bekijken met een specifiek persoon, zodra hij/zij beschikbaar is

AANVULLENDE ENQUETE BEVINDINGEN:
– 76% van de TV streamers zegt dat het bekijken van meerdere afleveringen van een goede TV serie een welkome ontsnapping is aan hun druk bestaan
– 65% van de TV streamers zegt dat ook al nemen zij een ‘digitale time-out’, zij alsnog TV zouden willen kijken
– 80% van de TV streamers zegt dat zij liever een goede TV serie streamen dan de social media posts van een vriend lezen
– bijna elke ondervraagde TV streamer zegt minstens elke paar weken, 2-3 afleveringen te binge-viewen




1 reactie voor Netflix verklaart dat ‘Binge-viewing’ de nieuwe norm is

  1. Mark Jansen - 15:18, 02-01-2014:

    “80% van de TV streamers zegt dat zij liever een goede TV serie streamen dan de social media posts van een vriend lezen”

    Dan maak ik mij eigenlijk best wel zorgen over die andere 20%.